Infrastruktura železnice Srbije: počeli radovi na zameni železničkog mosta u Zrenjaninu, nova konstrukcija, pešačke i prilazne staze, rasveta

“Infrastruktura železnice Srbije” A.D. saopštila je da će na pruzi Zrenjanin – Zrenjanin fabrika, od 4. januara 2022. godine biti obustavljen železnički saobraćaj zbog radova na zameni železničkog mosta preko Begeja. Izvođači radova počeće najpre sa demontažom postojećeg, a potom i postavljanjem novog mosta.
 
Obustava železničkog saobraćaja trajaće do 19. aprila 2022. godine.
 
 
 
 
Kako se dalje navodi u saopštenju, na taj način „Infrastruktura železnice Srbije“ i u novoj godini nastavlja sa velikim investicionim i infrastrukturnim radovima na modernizaciji železničke mreže u Srbiji.
 
Radove na mostu izvodiće konzorcijum firmi koji čine „Karin komerc“ iz Veternika, „Čelik“ iz Bačkog Jarka, „Trioprojekt“ iz Beograda, kao i „Geodetski biro“ iz Veternika.
 
Predviđeno je da most dug 55 metara dobije novu čeličnu rešetku, a novi most biće izrađen od demontiranih elemenata montažno – demontažne konstrukcije koja je bila postavljena preko Dunava u Novom Sadu, dok nije izgrađen novi “Žeželjev most”.
 
U prvoj fazi radova predviđeno je da se na mostu u naselju “Berbersko” obavi postavljanje šipova koji će služiti za demontažu mosta, kao i da se obave drugi neophodni radovi. Kada se ova faza završi, prema projektu očekuje se da radnici počnu sa sečenjem i demontažom postojeće konstrukcije mosta. Stara čelična konstrukcija biće odložena na šipove i skele koji će biti postavljeni u januaru, a zatim će biti izmeštena na obalu Begeja.
 
Nakon tih aktivnosti uslediće radovi na ojačanju konstrukcije mosta, obloga stubova, ležišta, kako bi otpočeo posao postavljanja nove čelične konstrukcije mosta.
 
 
 
 
Kada postavljanje nove konstrukcije mosta bude završeno, uslediće posao na postavljanju pragova i šina na konstrukciji mosta, tako da će u aprilu biti okončan ceo posao oko radova na mostu preko Begeja.
 
„Infrastruktura železnice Srbije“, u želji da olakša svakodnevni život stanovnicima Zrenjanina, a posebno građanima dva velika naselja “Ruža Šulman” i “Berbersko”, novim projektom mesta predvidela je da se obezbede dve pešačke staze preko mosta. Do sada je postojala samo jedna staza koja, ni izgledom ni širinom, nije zadovoljavala potrebe stanovništva. Od proleća, kada radovi budu završeni sa obe strane mosta, iznad Begeja biće postavljene dve staze, propisno obeležene i širine za bezbedno odvijanje pešačkog saobraćaja.
 
Radi povećanja bezbednosti, „Infrastruktura železnice Srbije“ urediće ne samo prilaze i pešačke staze, već će biti postavljeno i novo osvetljenje na mostu, čime će ceo ovaj prostor dobiti novi i lepši izgled.
 
Istorijat železničkog mosta u Zrenjaninu
 
Železnica je stigla u grad 1883. godine, kada je uspostavljena pruga Veliki Bečkerek - Velika Kikinda. Šest godina kasnije, 1889. godine, uspostavlja se i pruga Veliki Bečkerek - Sečanj - Vršac, a nešto ranije, 1888. godine, počinje i gradnja prvog železničkog gvozdenog mosta preko Begeja, na istom mestu na kom se nalazi i sadašnji. 
 
Most je izgradila, a verovatno i projektovala nemačka firma “Zidojče Brikenbau” (Süddeutsche Brückenbau-AG, danas Hörmann Automotive). Ovaj gvozdeni most je bio normalnog koloseka, a predviđeno opterećenje koje je mogao da izdrži (samo 9 tona), vremenom nije bilo dovoljno, jer su lokomotive i vagoni bili sve teži. 
 
Prvobitni plan 1936. godine je bio da se napravi rekonstrukcija postojećeg mosta i da se ojača struktura, a delovi naruče iz Nemačke. Ipak je kasnije odlučeno da se ode korak dalje i napravi novi most koji je otvoren 1. juna 1937. godine. Novi je, kao i stari, bio gvozdeni sa daščanim podom i mogao je da izdrži opterećenja od 18 tona. Tehničke radove oko podizanja mosta vršila je smederevska firma “Sartid”, dok je gvozdenu konstrukciju izradila fabrika vagona iz Slavonskog Broda. Pored pruge normalnog koloseka, na njemu je s jedne strane napravljena i pešačka staza. 
 
 
 
 
Most je poznat i po događajima iz Drugog svetskog rata, kada je na njemu 25. juna 1941. izvršena diverzija, kao prvi oružani sukob protiv nemačkog okupatora, u vreme kada još nije doneta odluka o podizanju ustanka u Srbiji. U pitanju je verovatno prvi organizovani oružani otpor okupatoru ne samo u našoj zemlji, nego i daleko šire.
 
Organizator akcije bio je Mihajlo Predić, a učestvovali su još Ivan Aćin, Slobodan Vorgić, braća Fogaroši - Arpad i Đerđ, Petar Kovalić, Veselin Čebzanin, Dušan Graor, Ljubomir Grujić i Janoš Fazekaš. Diverzija je započeta tako što su Đerđ Fogaroši i Petar Kovalić, kojem je majka inače bila Nemica pa je perfektno govorio nemački, onesposobili i razoružali dvojicu stražara na mostu, a potom je zarobljeno i ostalih pet stražara. Nakon toga most je miniran, ne i srušen, ali je na neko vreme bio neupotrebljiv za nemačku vojnu železnicu. 
 
Železnička pruga uskog koloseka, Veliki Bečkerek - Žombolj, Rumunija (nazvana “mala pruga”, s popularnim vozom “ćirom”) uspostavljena je 1898. godine, a razmontirana 1969. godine. Prolazila je kroz sam centar grada sve do 1932. godine, a potom prelazila Begej preko još jednog gvozdenog mosta, između današnjih ulica Matavuljeve i Miletićeve, kod nekadašnjeg kupališta “Brankovan”. Taj most uklonjen je posle Drugog svetskog rata.
 
 

Slike

  • /uploads/attachment/vest/6366/stari_zeleznicki_most_0.jpg