Prezentovane dosadašnje aktivnosti projekta izgradnje biciklističke staze Temišvar - Zrenjanin

Grad Zrenjanin sprovodi projekat "Kapitalizacija prekograničnog turističkog potencijala, uključujući biciklističku stazu uz Begej u nizvodnom toku od Temišvara", zajedno sa partnerima iz Rumunije - Slivnom upravom za vode Banat (koji su nosioci projekta) i Temišvarskom Županijom. Projekat je finansijski podržan od strane IPA fonda, programa prekogranične saradnje CBC Rumunija-Srbija.
 
Tim povodom u Gradskoj kući u Zrenjaninu danas su obe strane predstavile dosadašnje aktivnosti na realizaciji tog projekta i najavile njihov nastavak. 
 
 
Projekat izgradnje biciklističke staze Temišvar – Zrenjanin u ovoj fazi podrazumeva izgradnju staze od Temišvara do rumunsko-srpske granice u dužini od 37 kilometara, što je zadatak rumunskog partnera, dok je zadatak naše strane izrada Studije izvodljivosti, priprema i prijem tehničke dokumentacije za deo staze od naseljenog mesta Klek do granice, s obzirom da je gradnja staze od Zrenjanina do Kleka u završnoj fazi..Trasa staze, kada bude kompletno završena, predstavljaće, ujedno, najkraću vezu između dva grada, u dužini od oko 75 kilometara i praktično će celom dužinom ići nasipom uz kanal Begej.
 
Ukuipna vrednost projekta iznosi 2.346.495 EUR, od čega je Gradu Zrenjaninu namenjeno 246.295.  Najveći deo tih sredstava čini IPA finansiranje (209.350 EUR), dok će iz budžeta Grada Zrenjanina za ovu namenu biti izdvojeno 36.944 EUR. Predviđeno trajanje projekta je sa prvobitnih 18 meseci produženo na 24 meseca – od marta 2013. do marta 2015. godine.
 
   
 
Projekt-menadžer nosioca projekta, Slivne uprave za vode Banat, Mihaela Madar, prezentovala je aktivnosti koje sprovodi rumunska strana, podsetila na istorijat i hidrotehničke karaktersitike kanala Begej i iznela tehničke karakteristike trase biciklističke staze kroz Rumuniju.
- Predviđeno je da staza bude širine 2 metra, sa tri sloja podloge, na visini između 2,5 i 4,5 metra od rečnog toka, dužine 37 kilometara. Radovi s rumunske strane zvanično su započeli 23. maja ove godine i do sada je trasirano oko 8 km staze, kojima predstoji asfaltiranje. Nadamo se da će nam vremenske prilike ići na ruku, jer smo u obavezi, s obzirom na stroge uslove od strane Evropske unije, da našu trasu kompletno završimo do decembra meseca – rekla je Mihaela Madar.
 
Na mestu prelaska državne granice, u rejonu Novog Itebeja, gde deo granice čini sam kanal Begej, biće instaliran odgovarajući granični prelaz. Pošto se radi o ulaznoj granici Evopske unije, bez obzira što je u pitanju biciklistička staza, granični prelaz mora ispoštovati standarde i procedure propisane zakonima Unije.
 
   
 
Domaćin današnjeg skupa, pomoćnik gradonačelnika Zrenjanina Duško Radišić, koji je od samog početka uključen u realizaciju projekta, navodi da su njegovi glavni ciljevi povećanje konkurentnosti putem poboljšanja prilaska i povezanosti sa pograničnim regionima preko alternativne turističke transportne infrastrukture, kao i poboljšanje alternativnih turističkih veza između dva regiona, a da su ciljne grupe projekta stanovnici prekograničnog područja, lokalni javni organi na ruti biciklističke staze i biciklisti različitih struktura.
- Sudija izvodljivosti i idejni projekat koji smo dobili pokazuju da je izgradnja staze apsolutno opravdana, da će preko 8.000 biciklista koristiti godišnje ovu stazu, tu se ubrajaju i strani turisti i naši stanovnici koji će imati bolju i bržu vezu sa gradom Zrenjaninom – ističe Radišić i dodaje da je s rumunskim partnerima uspostavljena odlična saradnja i iskazano razumevanje za svaki predlog koji je potekao s naše strane.
 
   
 
O delu projekta za čiju je realizaciju zadužen Grad Zrenjanin, govorili su konsultanti konzorcijuma  "Maksima Konsalting" i "GMT Gramont" koji su učestvovali u izradi Studije izvodljivosti za izgradnju staze duž Begeja od granice do Kleka i staze u okviru Grada Zrenjanina. Oni su pojasnili da deo izgradnje u samom Zrenjaninu podrazumeva 1.600 metara staze duž Miletićeve ulice i oko 130 metara od Obale Sonje Marinković do šetališta pored jezera u centru grada, čime bi se spojile postojeće, već izgrađene, trase od Zrenjanina do Kleka, a u perspektivi i do reke Tise. To bi, kako se moglo čuti, predstavljalo biciklističku vezu od Temišvara sve do te reke.
 
Drugi deo idejnog projekta obuhvata trasu od granice s Rumunijom do naselja Klek, u dužini od približno 33 kilometra. Ova trasa gotovo u celosti vodi duž rečnog nasipa, s tim što kod ustave "Šlajz" skreće ka centru Kleka i uklapa se u već postojeću stazu.
 
Tokom prezentacije predstavljeni su različiti aspekti projekta, a osim analize postojećeg stanja i tehničkog izveštaja, dati su i turističko-ekološki aspekti, finansijska analiza, kao i analiza upravljačke strukture.
 
Pretpostavka je da će, realizacijom projekta "Kapitalizacija prekogrnaičnog turističkog potencijala, uključujući biciklističku stazu uz Begej u nizvodnom toku od Temišvara" potencijali ovog vodotoka i njegove okoline biti znatno više iskorišćeni nego što je to sada slučaj.